הסיבה: חריגות מהתקן המיקרוביאלי המותר שהתגלו במעיין המשמש את החברה בארץ ? משבר זה עלול להביא לנזק של מיליוני שקלים למי עדן ולפגיעה נוספת בתדמיתה שטרם שוקמה אחרי משבר האיכות הקודם
פחות משנה וחצי אחרי משבר האיכות הקודם, פוקד את חברת מי עדן משבר איכות נוסף. היום (ד’) דיווחה החברה על הפסקת הייצור בעקבות חריגות מהתקן המיקרוביאלי שנמצאו אמש (ג’) והיום בבדיקות שגרתיות במים שנשאבו מהמעיין.
משבר זה עלול להביא לנזק של מיליוני שקלים למי עדן ולפגיעה נוספת בתדמיתה שטרם שוקמה. ככל שהמשבר יתארך – כך הפגיעה הכספית והתדמיתית בחברה תגדל.
החברה הבהירה כי כל מוצרי החברה המוגמרים, בבקבוקים ובכדים, הנמצאים ברשתות השיווק ואצל הלקוחות השונים, בטוחים לחלוטין לשתייה.
לדברי מנכ”ל מי עדן ישראל, אייל כרמי, “כרגע אין לנו מחסור במוצרים. יש לנו מלאי שיספיק עד לשבוע הבא ואף יותר. אנחנו בודקים פתרונות חלופיים”.
* אילו פתרונות חלופיים?
“אנחנו בוחנים את כל האפשרויות, ואני לא יכול לפרט כרגע”.
* מה היקף הנזק?
”כרגע אין לנו נזק כספי ישיר, ואנחנו לא יודעים כיצד זה יתפתח. מדובר במוצר שכולו מהטבע, מים מהמעיין”.
* משברי איכות במים שכיחים בחורף בעקבות סחף. מה מקור המשבר עכשיו?
”זו שאלה מעניינת, אבל אין לנו כרגע תשובות ברורות”.
נזכיר כי בחודשים פברואר ומארס2009 הפסיקה מי עדן את הייצור לסירוגין, בעקבות חריגות מהתקן המיקרוביאלי במי המעיין. ההפסקה הממושכת בייצור הביאה לחוסרים במוצרי החברה ברשתות השיווק ובקרב לקוחות פרטיים. כתוצאה מכך סבלה החברה ברבעון הראשון של 2009 מאובדן הכנסות של 23 מיליון שקל בפעילותה בישראל ואובדן תזרים מזומנים בסך של כ-15.4 מיליון שקל.
מנתוני נילסן עולה כי בשנה החולפת מי עדן עדיין לא הצליחה להשיב לעצמה את נתחי השוק שאיבדה.
בהתייחס לכך אומר כרמי: “נתוני סטורנקסט ונילסן מתייחסים לבקבוקים, בעוד שבפעילות הברים אנחנו גדלים וצומחים ומחזיקים בקרוב ל-80% מפתרונות המים המינרליים הביתיים”.
* יש כאן פוטנציאל לנזק תדמיתי למותג, במיוחד כשלא מדובר במשבר ראשון. מה בכוונתכם לעשות?
“אנחנו מבטיחים ללקוחות ביטחון מלא במוצר. אנחנו כחברה, כפי שנהגנו תמיד, לוקחים אחריות על אבטחת האיכות, שקיפות ותקשור מלא עם הלקוחות, ואני בטוח שהלקוחות מבינים שמדובר באירוע של הטבע שאינו בידיים שלנו”.
לפי הערכות, שוק המים המינרליים מגלגל כ-900 מיליון שקל בשנה. השוק סובל בשנה האחרונה מסטגנציה, שהיא תוצאה הן של משברי האיכות שפקדו אשתקד את מי עדן ונביעות, והן של התעצמותה של חברת תמי 4. מכירות המים בבקבוק עומדות על כ-600-650 מיליון שקל בשנה, ואילו מכירות המים בכדים עומדות על 250-300 מיליון שקל בשנה.